Znaczenie, jakie dla wizerunku firmy i budowania bliskich relacji z klientami mają artykuły promocyjne jest niemożliwe do przecenienia. Nie można jednak nie zauważyć i tego, że nie wszystkie przedsiębiorstwa potrafią uczynić z nich swój atut. Właściciele wielu z nich dochodzą nawet do wniosku, że upominki reklamowe przynoszą więcej strat niż korzyści, a zachwyt nad ich skutecznością jest przesadzony, rzeczywista skuteczność gadżetów reklamowych staje się więc przedmiotem zażartych dyskusji.
Osoby planujące kampanie promocyjne większych i mniejszych przedsiębiorstw zgadzają się jednak, że to nie artykuły reklamowe jako takie przyczyniają się do tego, że relacje niektórych firm z ich klientami są dalekie od ideału. Rzeczywistym problemem jest przede wszystkim sposób ich doboru.
Trudno dziś liczyć na to, że każde rozwiązanie wywoła entuzjazm, klient, który otrzyma rozwiązanie niegodne uwagi nie będzie przy tym tryskał optymizmem. Dziś liczy się nie tylko ciekawy pomysł, ale również staranność jego wykonania, a choć spełnienie tych wymogów teoretycznie nie wydaje się trudne, nie wszystkie firmy radzą sobie jednakowo dobrze z tego rodzaju zadaniem. Stąd właśnie biorą się polemiki dotyczące skuteczności artykułów promocyjnych.